Warning: A non-numeric value encountered in /www2015/plugins/system/aridocsviewer/aridocsviewer/kernel/class.AriKernel.php on line 16
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu - Pedagogika Marii Montessori (1870-1952)

UWAGA!

W okresie od 26 czerwca do 1 września

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu czynna:

Poniedziałek – piątek 8.00-15.00,

soboty – nieczynne

 

Informujemy, że w dniach 23-25 sierpnia Filia PBW w Brzegu będzie nieczynna. Przepraszamy za niedogodności.

 

 


 

Pedagogika Marii Montessori (1870-1952)

(Zestawienie bibliograficzne w wyborze)

„Kochać dziecko, to znaczy służyć
mu jak daleko to możliwe...".
Maria Montessori

Na gruncie polskiej pedagogiki w ostatnich latach pojawiły się teoretyczne odniesienia oraz próby praktycznego rozwiązania problemu uelastycznienia systemu szkolnego. W nurcie poszukiwań rozwiązań metodycznych czy też systemowych, skoncentrowanych na dziecku, znajdują się próby przywrócenia wybranych systemów szkoły aktywnej, wśród których warto przypomnieć metodę Marii Montessori (1870-1952), włoskiej lekarki i pedagog. System pedagogiczny, który opracowała to owoc jej wieloletnich studiów z zakresu medycyny, filozofii i psychologii, a także rezultat bogatej, wielokierunkowej praktyki pedagogicznej.
Na początku XX wieku Maria Montessori wykreowała oryginalne, teoriopoznawcze podstawy pracy z dzieckiem, metodę zindywidualizowanego kształcenia, która do dnia dzisiejszego stanowi jedną z alternatywnych form edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Poglądy i idee Marii Montessori stanowią inspirację dla pedagogów, którzy czują potrzebę zmiany szkolnej praktyki i poszukują wzorów oraz uzasadnień dla edukacji otwartej czy aktywnej. I właśnie do takiej grupy nauczycieli-wychowawców adresowany jest niniejszy materiał bibliograficzny. Zestawienie ujmuje wybór wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism za lata 1994-2012, ze szczególnym uwzględnieniem publikacji najnowszych, przedstawiających ideę i dorobek pedagogiczny Marii Montessori, kierunki rozwoju montessoriańskiego w Polsce – historię i teraźniejszość (odniesienia teoretyczne i praktyczne), przykłady dobrej praktyki pedagogicznej przedszkoli i szkół pracujących metodą Montessori.
Materiał został opracowany na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewodzkiej oraz Biblioteki Narodowej.
Wydawnictwa zwarte znajdujące się w zbiorach PBW w Opolu i filiach zostały zaopatrzone sygnaturą.

Wydawnictwa zwarte :
1. Domy dziecięce : metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci / Maria Montessori. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie „Żak" Teresa i Józef Śniecińscy, 2005. – 187, [1] s. : il. ; 21 cm
C 190770, M 201881 (Opole)


2. Doświadczanie podmiotowości ucznia w edukacji wczesnoszkolnej : praca zbiorowa / red. Władysław Puślecki. – Opole : Uniwersytet Opolski. Instytut Pedagogiki Wczesnoszkolnej : Wydaw. Uniwersytetu Opolskiego, 1997. – 195, [4] s. : wykr. ; 24 cm
C 178073 (Opole)


3. Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori : teoria i praktyka : praca zbiorowa / pod red. nauk. Barbary Surmy. – Łódź : Wydawnictwo Palatium ; Kraków : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum, 2009. – 167 s. : il. ; 24 cm


4. Dziecko w klasie Montessori: odniesienia teoretyczne i praktyczne / Beata Bednarczuk. – Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2007. – 124 s. : il., rys. ; 24 cm
C 195916, M 195973-195977 (Opole)


5. Edukacja w systemie Montessori. T. 1 / Sabina Guz. – Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1998. – 167, [3] s., [134] s. tabl. (w tym kolor.): fot., rys. ; 24 cm
C 178073/ I (Opole)


6. Edukacja w systemie Montessori. T. 2 / Sabina Guz. – Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1998. – 104, [4] s., [115] s. tabl. (w tym kolor.) : fot., rys. ; 24 cm
C 178073/ II (Opole)


7. Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym / red. Krystyna Kusiak, Ilona Nowakowska-Buryła, Renata Stawinoga. - Lublin :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. - 466 s. : il. ;24 cm.
C 203552 (Opole)


8. Kształtowanie umiejętności wychowawczych : praca zbiorowa / red. Teresa Sokołowska-Dzioba ; aut. Dorota Pankowska. – Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2002. – 217 s. ; 24 cm
M 192049-192050 (Opole)


9. Kształcenie wyzwalająace w edukacji wczesnoszkolnej / Władysław Puślecki. - Wyd. 2. - Kraków :Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010. - 241, [1] s. :il. ;24 cm.
C 203280 (Opole)


10. Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi: odpowiedzi na aktualne pytania pedagogiczne / Horst Klaus Berg ; tł. [z niem.] Katarzyna Zimmerer. – Kielce: „Jedność", cop. 2007. – 222 s. ; 22 cm
M 196544-196546 (Opole)


11. Metoda Marii Montessori : historia i współczesność : materiały z międzynarodowej konferencji 25-26 listopada 1993 roku / pod red. Sabiny Guz ; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. – Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1994. – 155 s. ; 24 cm


12. Metoda Montessori w przedszkolu i szkole : kształcenie i osiągnięcia dzieci / Sabina Guz. – Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2006. – 314 s., [37] s. tabl. kolr. : il. ; 24 cm
M 03988, M 036458 (Prudnik)


13. Odkryjmy Montessori raz jeszcze... : program wychowania przedszkolnego opracowany na podstawie założeń pedagogiki Marii Montessori w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Łodzi /Renata Czekalska [et al.]. - Wyd. 3. - Kraków :"Impuls", 2010. - 137, [3] s. : il. kolor. ;24 cm.
M 039816 (Namysłów)


14. Pedagogika Marii Montessori w przedszkolu / Ulrich Steenberg ; [tł. z niem. Magdalena Jałowiec]. - Wyd. 2. – Kielce: „Jedność" ; Freiburg im Breisgau : „Herder"", 2004. – 78 s. : fot. ; 24 cm
M 035508 (Prudnik)


15. Pedagogika Montessori w przedszkolu i szkole / Kristina Skjöld Wennerström, Mari Bröderman Smeds ; z jęz. szw. przeł. Ilona Łabędzka-Karlöf. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls", 2007. – 148, [1] s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm
M 049837 (Brzeg), M 042111 (Grodków)


16. Pomóż mi zrobić to samemu : jak wykorzystać idee Marii Montessori we współczesności / Gabriela Badura-Strzelczyk . – Kraków: „Impuls", 1998. – 140 s. : fot., rys., 1 wykr. ; 24 cm
C 180425 (Opole)


17. Potencjał duchowy dziecka : doświadczenia z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat / Sofia Cavalletti ; przekł. Krzysztof Stopa. – Kraków : Wydawnictwo WAM, 2001. – 245, [3] s., [62] s. tabl. : il. (w tym kolor.) ; 20 cm


18. Potencjał duchowy dziecka w wieku od 6 do 12 lat : opis doświadczenia / Sofia Cavalletti ; przedm. Mauro Laeng ; przekł. Krzysztof Stopa. – Kraków : Wydawnictwo WAM, 2003. – 202, [2], [36] s. tabl.: il. (gł. kolor.) ; 21 cm
M 043276 (Strzelce Op.)


19. Recepcja teorii pedagogicznej Marii Montessori w Polsce do roku 1939 / Ewa Łatacz. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1996. – 184 s. : 1 faks., fot., 3 portr. ; 24 cm


20. Rozwój dziecka w przedszkolu : stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych /Iwona Sikorska. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego ,cop. 2010. - 186, [1] s., [6] s. tabl. :il. (w tym kolor.) ;24 cm.
M 203872 (Opole)


21. Rozwój i edukacja dziecka : szanse i zagrożenia : [praca zbiorowa] / red. Sabina Guz ; aut. Andrzej Twardowski. – Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2005. – 438 s. : il., wykr. ; 24 cm
C 191914, M 192182, M 202238 – M 202240 (Opole)


22. Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej / Barbara Stein ; [tł. z niem. Magdalena Jałowiec]. – Kielce: „Jedność", 2003. – 156 s. : fot. ; 21 cm
M 192212 (Opole)


23. Współczesne tendencje w nauczaniu inspirowane metodami M. Montessori, C. Freineta i R. Steinera na przykładzie jednej ze szkół społecznych w Gdańsku / Magdalena Szuksta, Maria Mendel. – Płock: Zakład Wydawnictw i Reklamy „Iwanowski", 1995. – 128 s. : faks., fot., rys. ; 21 cm
C 174942, M 174994 – M 174995 (Opole)


24. Zrozumieć Montessori czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka / Małgorzata Miksza. – Wyd. 4. - Kraków: „Impuls", 2004. – 127, [8] s. : il. ; 24 cm
M 036311 (Prudnik)


Artykuły z czasopism :
25. Antropologiczne podstawy metody Marii Montessori / Monika Mariola Kondracka // Test. – 1996, nr 3, s. 23-31


26. Budowanie szkoły jakości – moje doświadczenia i refleksje / Barbara Janicka // Przegląd Edukacyjny. – 2002, nr 1, s. 2-6


27. Cisza w katechezie... Dlaczego? /Jerzy Kostorz // Katecheta. - 2007, nr 2, s. 14-24


28. Cisza (milczenie) w modlitwie. Refleksje na kanwie pedagogiki Marii Montessori / Bernadeta Sierszecka // Katecheta. – 2004, nr 10, s. 58-64


29. Ćwiczenia codziennego dnia w teorii pedagogicznej Marii Montessori / Renata Szmytka // Wychowanie na co Dzień. – 1998, nr 7-8, s. 11-14


30. Ćwiczenia codziennego życia / Renata Włodarczyk // Edukacja i Dialog. – 1998, nr 10, s. 42-44


31. Działanie pedagogiczne (dydaktyczno-wychowawcze) na szczeblu elementarnym w poglądach i pracy Marii Montessori / Bożena Matyjas // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne. – Z. 35. – (1999), s. 11-24


32. Dziecko niepełnosprawne jako podmiot procesu nauczania w świetle pedagogiki i psychologii humanistycznej / Alicja Rozdzialik // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. – 2000, nr 1, s. 116-118


33. Dziecko w twórczości pedagogicznej włoskiej lekarki Marii Montessori (1870-1952) / Barbara Surma. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. ang. // Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie. – 2004, s. 125-139


34. Edukacja alternatywna w Polsce na przykładzie recepcji pedagogiki montessoriańskiej / Bogusław Śliwerski // Wszystko dla Szkoły. – 2000, nr 2, s. 1-4


35. Edukacja globalna w ujęciu Marii Montessori / Beata Bednarczuk // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – T. 21 (2001), s. 107-112


36. Edukacja językowa w ujęciu Marii Montessori jako przygotowanie do czynnego i twórczego uczestnictwa w logosferze / Ewa Łatacz // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. – 2001, nr 3, s. 119-131


37. Edukacja środowiskowa w szkołach Montessori / Sabina Guz. – Bibliogr., wykr. // Wychowanie na co Dzień. – 2004, nr 1-2, s. 3-7


38. Fantazja a wyobraźnia jak Montessori tłumaczy potrzeby dziecka w wieku od 2,5 do 6 lat /Joanna Maghen // Bliżej Przedszkola. - 2011, nr 6, s. 37-39


39. Formy organizacji pracy uczniów w metodzie Marii Montessori / Beata Bednarczuk. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2001, nr 4-5, s. 9-11


40. Główne funkcje nauczyciela w świetle metody Marii Montessori / Beata Bednarczuk. – Streszcz. w jęz. ang. // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – T. 17. – (1995/1996), s. 113-118


41. Idea i dorobek pedagogiczny Marii Montessori w rewalidacji dzieci upośledzonych umysłowo / Zofia Żółtak // Szkoła Specjalna. – 1996, nr 4, s. 227-229


42. Idea „kosmicznej edukacji" Marii Montessori próbą całościowego spojrzenia na świat / Beata Bednarczuk // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – T. 18. – (1997), s. 143-147


43. Istota integracji edukacji wczesnoszkolnej / Lucyna Bielka-Sendlak // Lider. – 2001, nr 9, s. 12-13


44. Jak dostosować edukację do potrzeb dziecka? : edukacja dr M. Montessori /Joanna Maghen // Bliżej Przedszkola. - 2011, nr 3, s. 38-40


45. Jak stymulować rozwój dziecka / Iwona Sikorska // Psychologia w Szkole. - 2007, nr 3, s. 81-87


46. Jak upływa czas? / Beata Bednarczuk // Wychowanie w Przedszkolu. – 2003, nr 1, s. 32-35


47. Jeden dzień z życia przedszkola Montessori / Iwona Sikorska, Beata Strzępek // Wychowanie w Przedszkolu. – 2000, nr 6, s. 362-367


48. Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem czyli „wychowanie dla Wszechświata" w pedagogice Marii Montessori / Agnieszka Molter // Kwartalnik Edukacyjny. – 2007, nr 2, s. wkładka tematyczna „Ergo", s. 72-75


49. Katecheza Dobrego Pasterza : innowacyjne rozwiązania w wychowaniu religijnym dziecka /Barbara Surma // Wychowawca. - 2012, nr 4, s. 12-13


50. Kierunki rozwoju ruchu montessoriańskiego w Polsce po roku 1990 / Małgorzata Miksza. – Rys. // Wszystko dla Szkoły. – 2000, nr 2, s. 4-7


51. Kilka uwag o Montessoriańskim pojmowaniu wolności i dyscypliny / Mieczysława Materniak. – Streszcz. w jęz. ang. // Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Studia Neofilologiczne. – Z. 4 (2004), s. 113-117


52. Kluczowe zadania nauczyciela w pedagogice Montessori / Joanna Rachańska // Rocznik Edukacji Alternatywnej. – 2003, nr 1, s. 55-60


53. Korelacja zajęć ruchowych o charakterze ogólnorozwojowym z matematyką w edukacji klasycznej i montessoriańskiej / Renata Włodarczyk // Wychowanie na co Dzień. – 1998, nr 6, dod. s. I-IV


54. Kosmiczna edukacja w klasach Montessori / Sabina Guz // Życie Szkoły. – 2004, nr 1, s. 8-14
55. Mamo, Tato baw się ze mną / Izabela Kopeć // Wychowanie w Przedszkolu. - 2012, nr 1, s. 48-51


56. Maria Montessori (1870-1952) : dorastanie do przyszłych zadań edukacyjnych / Ryszard Kucha // Wychowanie w Przedszkolu. – 2004, nr 5, s. 12-18


57. Maria Montessori – droga do sukcesu / Ryszard Kucha // Wychowanie w Przedszkolu. -2005, nr 2, s. 18-23


58. Maria Montesorii - o pisaniu i czytaniu dzieci /Jolanta Wierucka, Iwona Zwierzchowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2008, nr 9, s. 17-23


59. Maria Montessori o rozwoju mowy u dzieci / Ewa Łatacz // Edukacja i Dialog. – 1999, nr 6, s. 26-32


60. Materiały sensoryczne Montessori i ich znaczenie dla rozwoju dziecka / Sabina Guz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2004, nr 5, s. 3-11


61. "Metoda dziecka". O cielesności, naśladowaniu i pedagogice Marii Montessori / Furio Perci // Ethos. - 2008, nr 82-83, s. 206-220


62. Metoda Montessori a zachowania społeczne dzieci / Sabina Guz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2002, nr 9, s. 515-521


63. Metoda Montessori w przedszkolu i szkole / Iwona Zwierzchowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 5, s. 57-60


64. Moje doświadczenia montessoriańskie / Katarzyna Komorowska // Wszystko dla Szkoły. – 1996, nr 12, s. 9-10


65. Moje doświadczenie ze szkołą Montessori / Izabela Krokowska // Auxilium Sociale. – 1999, nr 3-4, s. 204-207


66. Montessori za oceanem - edukacja w amerykańskich placówkach /Julia Janowska // Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 4, s. 49-51


67. Montessori. Też szkoła / Magdalena Gach // Matematyka i Komputery. – 2006, nr 24, s. 14-20


68. Naturalne prawa wewnętrznego rozwoju dziecka /Joanna Maghen // Bliżej Przedszkola. - 2011, nr 9, s. 54-58


69. Nauczanie geografii metodą Montessori / Marcin Sawicki // Poznaj Świat. – 1995, nr 7-8, s. 80-81


70. Nauczycielka nauczycieli, uczennica dzieci / Małgorzata Miksza. – Bibliogr. // Psychologia w Szkole. – 2006, nr 3, s. 111-122


71. Nauka języka angielskiego w szkołach M. Montessori w Holandii / Ilona Wysmukłe // Wychowanie w Przedszkolu. - 2011, nr 3, s. 10-14


72. O kształtowaniu zmysłów w pedagogice Marii Montessori / Bernadeta Sierszecka // Katecheta. – 2003, nr 5, s. 52-57


73. O pedagogice Marii Montessori i mojej szkole / Magdalena Szablewska // Życie Szkoły. – 1999, nr 10, s. 788-790


74. Ocena pracy dziecka według Montessori / Beata Bednarczuk. – Tab. // Edukacja i Dialog. – 2002, nr 7, s. 66-72


75. Opinie współczesnych uczonych amerykańskich o metodzie Montessori / Sabina Guz // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – 2000, T. 20, s. 33-42


76. Organizacja pracy uczniów w średniej szkole Montessori : na przykładzie Szkoły Woods w Houston w stanie Teksas / Sabina Guz // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 1-2, s. 3-7


77. Pedagogika Marii Montessori (1870-1952). Zestawienie bibliograficzne w wyborze / Elżbieta Trojan // Modelowe Nauczanie. - 2008, nr 3-4, s. 94-99


78. Pedagogika Marii Montessori – próba wykorzystania w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi / Ewa Łatacz // Roczniki Pedagogiki Specjalnej. – 2000, T. 11, s. 42-46


79. Pedagogika Marii Montessori – przyszłością dla Europy : III Międzynarodowa Konferencja Montessori – Europa / Iwona Zwierzchowska // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – 2003, T. 23, s. 185-189 ; toż. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2003, nr 6, s. 367-368


80. Pedagogika Marii Montessori w Polsce / Bogusław Śliwerski // Wychowanie na co Dzień. – 2002, nr 12, s. 7-9


81. Podmiotowość dziecka w klasach Montessori – założenia i realizacja / Sabina Guz // Wychowanie na co Dzień. – 1995, nr 2, s. 11-14


82. Podobieństwa metod pedagogicznych Marii Montessori i Marii Grzegorzewskiej / Ewa Łatacz. – Streszcz. w jęz. niem. // Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica. – [Z.] 2. – (1999), s. 15-19


83. Pomóż mi policzyć to samemu : dzieci poznają liczby w zakresie 0-10 poprzez materiały Montessori / Anna Lewandowska-Muller // Wychowanie w Przedszkolu. - 2012, nr 3, s. 12-13


84. Poziom przystosowania szkolnego dziewięcioletnich uczniów z klasy konwencjonalnej i grupy Montessori // Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej. – 2000, Z. 12, s. 21-32


85. Praca nauczycieli według metody Marii Montessori / Magdalena Marczuk-Pilipczuk // Wychowanie w Przedszkolu. - 2011, nr 3, s. 24-28


86. Praca według założeń Marii Montessori / Maria Rabiańska, Jolanta Kruk // Wychowanie w Przedszkolu. – 1997, nr 6, s. 348-349


87. Program językowy dla klas początkowych w szkołach Montessori / Małgorzata Tarnowska // Edukacja i Dialog. – 2000, nr 2, s. 16-20


88. Przygotowanie dzieci do udziału w życiu społecznym : z doświadczeń szkoły Montessori / Sabina Guz // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 6, s. 27-31


89. Psychologiczne podstawy pedagogiki Marii Montessori / Beata Bednarczuk. – Streszcz. w jęz. ang. // Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia – Psychologia. – Vol. 13. – (2000), s. 117-131


90. Relacja nauczyciel – dziecko w przedszkolu o alternatywnym i o konwencjonalnym sposobie pracy / Jolanta Zwiernik // Edukacja. – 1997, nr 3, s. 77-91


91. Ręka Marii Montessori /Joanna Maghen // Bliżej Przedszkola. - 2011, nr 7-8, s. 48-51


92. Rola nauczyciela Montessori - rola każdego nauczyciela /Joanna Maghen // Bliżej Przedszkola. - 2011, nr 5, s. 37-39


93. Rola nauczyciela wykorzystującego metody aktywizujące w rozwijaniu twórczej postawy dziecka / Zofia Leśniak // Bliżej Przedszkola. - 2007, nr 7-8 (nr specjalny), z. 2, s. 45-47


94. Rozwój pedagogiki Marii Montessori w Polsce – rys historyczny / Ryszard Kucha // Rocznik Edukacji Alternatywnej. – 2003, nr 1, s. 23-42


95. Rozwój społeczno-moralny dziecka w świetle poglądów Marii Montessori / Monika Mariola Kondracka // Test. – 1996, nr 4, s. 84-92


96. Słuchanie ciszy / Jadwiga Kępka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 4, s. 42-43


97. 100-lecie [Stulecie] pedagogiki Montessori / Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 5, s. 10-13


98. System wychowawczy Marii Montessori : scenariusze zajęć z wykorzystaniem metody M. Montessori / Jolanta Pelc // Klanza w Zabawie i Edukacji Dzieci. – 2004, nr 2, s. 29-36


99. Teoria Montessori a praktyka / Joanna Maghen // Bliżej Przedszkola. - 2011, nr 4, s. 30-33


100. Teoriopoznawcze podstawy edukacji metodą Marii Montessori / Beata Bednarczuk. – Rys. – Bibliogr. // Życie Szkoły. – 2001, nr 1, s. 52-58


101. Trud wychowania Marii Montessori dla cywilizacji miłości / Ewa Łatacz // Wychowanie na co Dzień. – 1998, nr 1-2, s. 36-38


102. Wolność i indywidualizm w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori a wychowanie do dialogu / Barbara Surma // Kultura i Edukacja. - 2012, nr 2, s. 7-27


103. Wybrane elementy dydaktyczno-wychowawcze systemu edukacyjnego Marii Montessori w katechezie wczesnoszkolnej / Anna Zellma // Katecheta. – 2003, nr 5, s. 3-11


104. Wychowanie dla kultury życia / Joanna Wasilewska, Małgorzata Fligiel // Edukacja i Dialog. – 1998, nr 10, s. 45-48


105. Wychowanie religijne w pedagogice Marii Montessori – historia i współczesność / Teresa Rawska // Paedagogia Christiana. – [T.] 3. – (1999), s. 105-115


106. Wychowanie według metody Montessori / Daria Muzyczka // Edukacja i Dialog. – 2007, nr 1, s. 26-30


107. Wykorzystanie idei i dorobku pedagogicznego Marii Montessori w rewalidacji dzieci upośledzonych umysłowo (na przykładzie wdrożenia metody w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 102 w Poznaniu) / Zofia Żółtak // Wychowanie na co Dzień. – 1995, nr 6, s. 5-6


108. Wykorzystanie pedagogiki Montessori w kształceniu nauczycieli i edukacji dzieci w Polsce / Sabina Guz // Rocznik Edukacji Alternatywnej. – 2003, nr 1, s. 43-54


109. Zastosowanie elementów metody Marii Montessori w kształceniu przedszkolnym dzieci z wadą słuchu / Magdalena Kania, Joanna Szymańska // Szkoła Specjalna. - 2007, nr 4, s. 269-278


110. Życie i działalność pedagogiczna Marii Montessori po roku 1910 / Ewa Łatacz. – Streszcz. w jęz. niem. // Acta Universitatis Londziensis. Folia Paedagogica. – [Z.] 35. – (1995), s. 45-61

Oprac. Elżbieta Trojan
PBW Opole – Wydział Opracowania Zbiorów

GALERIA

Jako tako czyli jak to po japońsku ... - warsztaty czytelnicze


image009   28 września  br. uczniowie z klasy III a z Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 16 w Opolu uczestniczyli w pierwszych zajęciach czytelniczych z cyklu ,,Bajkopodróżowanie świata poznawanie". Podróż literacka odbyła się do Japonii, następna będzie do Włoch.

Więcej…

PARTNERZY

Odsłon artykułów:
5754625