Uczeń trudny ma problemy, aby sprostać wymaganiom w szkole, doświadcza szereg porażek.
Nie potrafi dostosować się do otoczenia. Jego zachowanie odbiega od ustalonych i ogólnie przyjętych zasad i norm społecznych.
Z powodu trudności natury wychowawczej i dydaktycznej wymaga od nauczyciela poświęcenia mu więcej uwagi i czasu niż uczniowi przeciętnęmu. Podstawą pracy pedagogicznej z uczniem trudnym jest zasada podmiotowości i indywidualizacji .
Zestawienie bibliograficzne "Praca z uczniem trudnym" prezentuje wybór literatury za lata 2000 - 2008, dostępnej w zbiorach Biblioteki Pedagogicznej Filia w Nysie.
Powstało z myślą o nauczycielach i pedagogach korzystających z usług biblioteki.
Sporządzona bibliografia ma za zadanie ułatwić czytelnikom dotarcie do literatury przedstawiającej tematykę pracy wychowawczej i dydaktycznej z uczniem trudnym.
Zestawienie bibliograficzne zawiera 97 opisów wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism.
W zrębie głównym zastosowano układ alfabetyczny stosując numerację ciągłą.
Książki:
1. BOGDANOWICZ, Marta
Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów / Marta Bogdanowicz, Anna Adryjanek.- Gdynia: ,,Operon", 2004
Sygn. 61744, 61745, 61746
2. DAVIS, Ronald D.
Dar uczenia się: sprawdzona nowa metoda korekcji AAD, problemów z matematyką i pisaniem odręcznym / Ronald D. Dav8is, Aldon M. Braun.- Poznań: ,,Zysk i S-ka", 2006
Sygn. 63937
3. JANKOWSKI, Andrzej
Pedagogika praktyczna :zarys problematyki, zdrowy rozsądek, wyniki badań / Andrzej Jankowski.- Warszawa: ,,Fraszka Edukacyjna", 2002
Sygn. 62950 C
4. SIKORA, Katarzyna
Praca z uczniem z dysfunkcjami / Katarzyna Sikora.- Katowice: ZNP-OUP i S, 2004
Sygn. 61798 C
5. ROGERS, Bill
Uczniowie w szkole: rzecz o zachowaniu: praktyczny przewodnik do skutecznego nauczania / Bill Rogers.- Warszawa: Fraszka Edukacyjna, 2005
Sygn. 63404
Artykuły z czasopism:
6. ADAMCZYK, Ewa
Czy poniosłam porażkę pedagogiczną? /Ewa Adamczyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.- 2002, nr 1, s. 47-48
7. ALTERNATYWA 2001: program pomocy dzieciom ulicy // Opieka Wychowanie Terapia.-2001, nr 4, dod., s. 4-6
8. BARCZAK, Wioletta
Dziecko z trudnościami w nauce: czy można mu pomóc? / Wioletta Barczak // Życie Szkoły.- 2001, nr 4, s.206-210, bibliogr.
9. BIELEŃ, Barbara
Trudności w czytaniu i pisaniu / Barbara Bieleń // Wychowanie w Przedszkolu.- 2002, nr 1, s. 44-46
10. BIERNAT, Tomasz
Kontrakt jako technika rozwiązywania problemów wychowawczych w szkole / Tomasz Biernat // Wszystko dla Szkoły.- 2000, nr 5, s. 10-12
11. BŁANIK, Renata
Przyczyny niepowodzeń szkolnych / Renata Błanik // Życie Szkoły.- 1999, nr 1, s. 11-12
12. BŁASZCZAK, Krzysztof
Indywidualna praca z dzieckiem / Krzysztof Błaszczak // Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze.- 2002, nr 4, s. 48-49
13. BORKOWSKA, Aneta
Program wspierania zaniedbanych uczniów / Aneta Borkowska // Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze.-2001, nr 10, s. 24 - 29
14. BRODACKA- ADAMOWICZ, Ewa
Porażkę zamienić w sukces / Ewa Brodacka-Adamowicz // Edukacja i Dialog.-2000, nr 1, s. 37-41
15. CHMIELEWSKA, Jadwiga
Praca biblioteczna z uczniem trudnym. Opis i analiza rozpoznania i rozwiązania problemu wychowawczego. Jadwiga Chmielewska // Biblioteka w Szkole.- 2004, nr 3, s. 16-17
16. CHOROŚ, Dorota
Dzieci, którym trudno się uczyć / Dorota Choroś // Nowa Szkoła.-2005, nr 7, s. 43-44
17. CZAJKOWSKA - KILIANEK, Halina
Szkoła wobec niepowodzeń szkolnych / Halina Czajkowska - Kilianek, Józef Kilianek // Nowa Szkoła.- 1995, nr 9, s. 13-17
18. CZERWIŃSKI, Paweł
Słuchać i przysłuchiwać się / Paweł Czerwiński // Edukacja i Dialog.- 2004, nr 7, s. 29-33
19. CZESZAK-Godula, Maria
Kiedy szukać pomocy? / Maria Czeszak - Godula // Edukacja i Dialog.-2004, nr 6, s. 45 - 47
20. DENEK, Kazimierz
Powodzenia i niepowodzenia szkolne w kontekście badań / Kazimierz Danek // Wychowanie na co Dzień.- 1998, nr 4-5, s. 15-19
21. DITTFELD, Bożena
Dziecko z trudnościami w uczeniu się / Bożena Dittfeld // Nowa Szkoła.- 2006, nr 2, s. 47 - 51 bibliogr.
22. DOMAGAŁA - KRĘCIOCH, Agnieszka
Powodzenia i niepowodzenia szkolne / Agnieszka Domagała - Kręcioch // Wychowawca.- 2003, nr 2, s. 5-70
23. DOMON, Monika
Egzamin równych szans / Monika Domon // Język Polski w Gimnazjum.- 2001/2002, nr 2, s. 86-90
24. DONIEC, Jadwiga
Nieprawidłowości mowy / Jadwiga Doniec // Życie Szkoły.- 2005, nr 1, s. 36 - 38
25. DYRDA, Beata
Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych / Beata Dyrda // Nowa Szkoła.- 1994, nr 6, s. 340-344
26. DZIEWIECKI, Marek
Problematyczne zachowania uczniów / Marek Dziewięcki // Wychowawca.- 2003, nr 9, s. 7
27. DZIUGIEŁ, Mirosława
Dla kogo trudna matematyka? /Mirosława Dziugieł // Życie Szkoły.-2003, nr 7, s. 407-409
28. EKIERT-GRABOWSKA, Dorota
Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych - Stare czy nowe zjawisko pedagogiczne / Dorota Ekiert-Grabowska // Życie Szkoły.- 1994, nr 3, s. 131-136
29. GÓRECKA, Alicja
Zaburzenia dynamiki procesów nerwowych jedną z przyczyn trudności wychowawczych i niepowodzeń szkolnych / Alicja Górecka // Nauczanie Początkowe.- 2000/2001, nr 4, s. 50-60
30. GÓRNA, Ewa
Zaburzenia rozwoju i ich wpływ na niepowodzenia szkolne / Ewa Górna // Życie Szkoły.- 2003, nr 6, s. 333-337
31. GRABOWSKA, Zofia
Drugoroczność - problem czy wyzwanie? / Zofia Grabowska // Opieka Wychowanie Terapia.- 2001, nr 2, s. 35-39
32. GRZYWNIAK, Celestyna
Nadpobudliwość psychoruchowa a trudności szkolne / Celestyna Grzywniak // Życie Szkoły.- 2000, nr 6, s. 334-338
33. HANDKE, Krystyna
Przezwyciężenie niepowodzeń szkolnych / Krystyna Handke // Wychowawca.- 2003, nr 2, s. 14-15
34. IWANOWSKA, Małgorzata
Uczeń z trudnościami - problem czy wychowanie? / Małgorzata Iwanowska, // Nowa Szkola.-2004, nr 4, s. 32-34
35. IWANOWSKA, Małgorzata
Uczeń z trudnościami w gimnazjum / Małgorzata Iwanowska // Problemy Opiekuńczo Wychowawcze.-2004, nr 5, s. 26-28
36. JANKOWSKA, Mariola
Co zrobić, aby moje dziecko nie miało trudności w szkole? / Mariola Jankowska // Życie Szkoły.- 1999, nr 4, s. 259-263
37. JANKOWSKA, Mariola
Trudności uczniów w pisaniu i czytaniu / Mariola Jankowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.- 2001, s. 19-23
38. JAURKIEWICZ, Ewa
Jak pracowałam z trudnymi dziećmi / Ewa Jaurkiewicz // Problemy Opiekuńczo Wychowawcze.- 1998, nr 4, s. 37-38
39. JAWORSKA, Ewa
Trudności w uczeniu się: zaburzenia spostrzeżeń wzrokowych (rozmowa z rodzicami) / Ewa Jaworska // Życie Szkoły.-2001, nr 5, s. 289 - 290
40. JÓŹWIAK, Agata
Dzieci obszarów ryzyka / Agata Jóźwiak // Edukacja i Dialog.- 2005, nr 7, s. 3-6
41. KARBOWNICZEK, Jolanta
Komputer w pracy z dzieckiem z niepowodzeniami w nauce / Jolanta Karbowniczek // Nauczanie Początkowe.- 2002/2003, nr 3, s. 14-18
42. KASPRZAK, Emilia
Pomagamy polubić szkołę / Emilia Kasprzak, Jolanta Ksiądzyna // Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze.- 2001, nr 9, s. 38 - 40
43. KICIŃSKA, Martyna
Problemy z nauką i szkołą / Martyna Kicińska, Ewa Klause-Jaworska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.-2001, nr 7, s. 39-46
44. KICIŃSKA, Martyna
Problemy z nauką i szkołą: rapor6t z badań / Martyna Kicińska, Ewa Klause-Jaworska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.-2003, nr 3, s. 24-29
45. KISIEL-WALSKA, Joanna
Strategia wsparcia ucznia z trudnościami w nauce w Szkole TAK / Joanna Kisiel-Walska, Beata Tabisz - Przybyła // Modelowe Nauczanie.-2004, nr 6, s. 55-60
46. KOWALEWSKA, Maria
Dysfunkcje w szkole / Maria Kowalewska // Wychowawca.- 2003, nr 9, s. 8
47. KOZAK, Ewa
Bariery szkolnej kariery / Ewa Kozak // Edukacja i Dialog.- 2004, nr 9, s. 11-16 (Przyczyny niepowodzeń szkolnych)
48. KRAUZE - Sikorska, Hanna
Jak pomóc dziecku / Hanna Krauze - Sikorska, Kinga Kuszak // Życie Szkoły.- 2007, nr 3, s. 5 - 10
49. KRAWCZONEK, Magdalena
Trudny uczeń / Magdalena Krawczonek // Wychowawca.- 2003, nr 2, s. 8-9
50. KUKUŁKA, Danuta
Trudności z nauką czytania i pisania / Danuta Kukułka // Życie Szkoły.- 2001, nr 9, s. 556-561
51. KUPISIEWICZ, Czesław
Niepowodzenia szkolne - pedagogiczne wyzwanie dla Europy / Czesław Kulisiewicz // Edukacja.- 1995, nr 1, s. 7-17
52. KURCZ, Agata
Jak motywować uczniów do różnych form aktywności? / Agata Kurcz // Wychowawca.- 2003, nr 2, s. 12-13
53. KWIATKOWSKA, Joanna
Walka z niepowodzeniami szkolnymi w państwach Unii Europejskiej / Joanna Kwiatkowska // Życie Szkoły.- 2005, s. 277-279
54. LANKIEWICZ, Janusz
Profilaktyka niepowodzeń szkolnych / Janusz Lankiewicz // Edukacja i Dialog.- 1994, nr 2, s. 19-23
55. LENARCIK, Grażyna
Nauczyciel a uczeń ,,trudny" czyli co lub kto przeszkadza w lekcji / Grażyna Lenarcik // Wszystko dla Szkoly.-1998, nr 6, s. 16
56. MAJEWSKA, Renata
Program zajęć terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Renata Majewska // Wszystko dla Szkoły.-2004, nr 10, s. 7-8
57. MALINOWSKI, Ludwik
Polska - Niemcy - trudności w wychowaniu są podobne / Ludwik Malinowski // Nowa Szkoła.- 2000, nr 1, s. 53-55
58. MAŃKA, Jolanta
Opis i analiza przypadku pedagogicznego: niepowodzenia szkolne ucznia zagrożonego patologią społeczną / Jolanta Mańka // Język Polski w Szkole IV-VI.- 2005/ 2006, nr 4, s. 95 - 100
59. MAREK, Inocenty
Uczniowie trudni w półinternacie / Inocenty Marek // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.-1992, nr 5/6, s. 238-240
60. MARZĘDA - PRZYBYSZ, Beata
Zaburzenia psychoruchowe rozwoju dziecka a powstawanie niepowodzeń szkolnych / Beata Marzęda - Przybysz // Życie Szkoły.- 1999, nr 7, s. 487-490
61. MATYJAS, Bożena
Psychiczne i środowiskowe przyczyny niepowodzeń szkolnych wychowanków / Bożena Matyjas // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.-1991, nr 5, s. 211-215
62. MAURER, Alicja
Modele wyjaśniania przyczyn trudności w nauce oraz uzasadnienia możliwości przeciwdziałania im /Alicja Maurer // Psychologia Wychowawcza.-1991, nr 5, s. 420-434
63. MAZUR, Danuta
Dziecko z trudnościami w czytaniu i pisaniu: leniwe, niezdolne czy ...dyslektyczne? / Danuta Mazur // Życie Szkoły.- 1999, nr 4, s. 257-259
64. MOLSKA, Agnieszka
W jaki sposób dobierać zadania edukacyjne zbieżne z potrzebami ucznia? / Agnieszka Molska // Życie Szkoły.- 1999, nr 4, s. 253-256
65. OLECHOWSKA, Agnieszka
Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów / Agnieszka Olechowska // Edukacja i Dialog.- 2004, nr 4, s. 28-30
66. OTOCKA - CHRUSTNY, Agata
Samoocena uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Agata Otocka - Chrustny // Nowa Szkola.-2004, nr 6, s. 42-46
67. PAŃTAK, Genowefa
Trudności w nauce jako podstawowa przyczyna niepowodzeń szkolnych / Genowefa Pańtak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.- 1991, nr 2, s. 70-78
68. PAWŁOWSKA, Róża
Niepowodzenia szkolne wychowanków domu dziecka / Róża Pawłowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.- 1994, nr 9, s. 30-31
69. PIENIEK, Małgorzata
Trudny uczeń, czyli czego jeszcze nie zrobiłam, by zniknął przymiotnik na początku tego zdania / Małgorzata Pieniek // Biblioteka w Szkole.- 2002, nr 3, s. 4-5
70. PIETNIUN, Maria
Rozpoznawanie trudności w nauce /Maria Pietniun // Życie Szkoły.-1991, nr 6, s. 359-365
71. PIETRUSZKA-ŁÓJ, Marzenna
Ćwiczenia ortograficzne dla dzieci mających specyficzne trudności w uczeniu się propozycja metodyczna / Marzanna Pietruszka-Łój // Język Polski w Szkole IV-VI.-2001/2002, nr 1, s. 51-58
72. PIŁAT, Zbigniew
Powodzenia i niepowodzenia w nauce / Zbigniew Piłat // Życie Szkoły.- 1998, nr 10, s. 610-612
73. POŁEĆ, Bożena
Czy dziecko z tego wyrośnie.../ Bożena Połeć // Życie Szkoly.-2006, nr 9, s. 24 - 28
74. POTURAŁA, Wioletta
Między niebem a ziemią - o różnych spojrzeniach na egzamin maturalny z języka polskiego i sposobach pracy z uczniem słabym / Wioletta Poturała // Język Polski w Liceum.-2006/2007, nr 2, s. 94 - 99
75. POZNANIAK, Wojciech
Stygmatyzowanie uczniów starszych klas szkoły podstawowej / Wojciech Poznaniak // Kwartalnik Pedagogiczny.-1991, nr 2, s. 81-85
76. RATAJCZAK, Regina
Sygnały, których nie wolno lekceważyć / Regina Ratajczak // Edukacja i Dialog.-1996, nr 1, s. 49-51
77. RURKA, Anna
,,Twoje niepowodzenia mnie irytują": o przeciwdziałaniu niepowodzeniom szkolnym we Francji / Anna Rurka // Wychowanie w Przedszkolu.-2002, nr 10, s. 592-595
78. SAWICKA, Katarzyna
Praca z trudnymi zachowaniami / Katarzyna Sawicka // Remedium.-2006, nr 7/8, s. 54-55
79. SKUP, Maria
Organizacja pracy umysłowej ucznia: trudności w nauce: konspekt zajęć bibliotecznych / Maria Skup // Biblioteka w Szkole.- 1999, nr 6, s. 10
80. STRUŻYK, Łucja
Diagnozowanie trudności w nauce / Łucja Strużyk // Życie Szkoły.- 2002, nr 10, s. 610-613
81. SUCHAROWA, Halina
Praca z opóźnionymi w nauce / Halina Sucharowa, Regina Rożeńska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.-1991, nr1, s. 29-32
82. SZAFRAN, Renata
Pomaga nam komputer / Renata Szafran / Życie Szkoły.-2003, nr 7, s. 398-402
83. SZANIECKA, Barbara
Rozpoznanie i rozwiązywanie indywidualnych problemów uczniów / Barbara Staniecka // Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze.- 2005, nr 3, s. 36 - 42
84. SZCZEPANIK, Renata
Niepowodzenia szkolne w opinii wychowanków domu dziecka / Renata Szczepanik // Opieka - Wychowanie - Terapia.- 2000, nr 3, s. 36 - 42
85. SZKOLAK, Anna
Głoski, sylaby, zdania - jakie to trudne! / Anna Szkolak // Edukacja i Dialog.-2007, nr 2, s. 46-49
86. SZPITER, Marianna
Zapobieganie trudnościom w nauce domowej / Marianna Szpiter // Życie Szkoły.-1994, nr 9, s. 515-521
87. SZYMAŃSKI, Mirosław
Bezrobocie rodziców a osiągnięcia szkolne ich dzieci / Mirosław Szymański // Edukacja.- 1996, nr 4, s. 85-101
88. SZYSZKA, Renata
Zaburzenia mowy przyczyną trudności / Renata Szyszka // Problemy Opiekuńczo Wychowawcze.-2001, nr 10, s. 29-30
89. TATAROWICZ, Jan
O kradzieżach wśród uczniów / Jan Tatarowicz // Nowa Szkoła.- 2000, nr 4, s. 33-37
90.TUROWSKI, Stanisław
Nauka z utrudnieniami / Stanisław Turowski // Edukacja i Dialog.- 2004, nr 1, s. 5-6
91. WALKIEWICZ, Maria
Opis i analiza przypadku klasy z niską motywacją do nauki / Maria Walkiewicz // Nowa Szkoła.- 2003, nr 1, s. 45 - 48
92. WALKIEWICZ, Maria
Ortografia i czytanie ze zrozumieniem - rozpoznanie i rozwiązanie problemu edukacyjnego / Maria Walkiewicz // Nowa Szkoła.- 2003, nr 2, s. 48 - 49, bibliogr.
93. WIATROWSKA, Leokadia
Wiem i muszę pomóc / Leokadia Wiatrowska // Życie Szkoły.- 2007, nr 3, s. 11 - 15
94. WITT, Joanna
Warsztaty: praca z uczniem trudnym / Joanna Witt // Edukacja i Dialog.-2005, nr 3, s. 23-26
95. WÓJTOWICZ, Elżbieta
Jak pomóc dzieciom, którym trudno się uczyć? / Elżbieta Wójtowicz // Życie Szkoły.-1998, nr 3, s. 183 - 18
96. ZAGAJEWSKI, Andrzej
O niepowodzeniach szkolnych / Andrzej Zagajewski // Nowa Szkoła.-1994, nr 6, s. 337-340
97. ZYSKO, Arleta
Trudności w nauce wychowanków domów dziecka / Arleta Zysko // Edukacja i Dialog.-2004, nr 1, s. 15-19
Oprac. Małgorzata Łomnicka
PBW w Opolu
Filia w Nysie